Nagroda za rewolucyjny napęd przyszłości dla projektu Stena Germanica
Stena Line otrzymała nagrodę za przebudowę statku Stena Germanica, który będzie napędzany metanolem. W tym roku wyróżnienie „Armator roku” zostało przyznane podczas konferencji Green Ship Technology (GST), która odbyła się w ubiegłym tygodniu w Kopenhadze.
Nagroda przyznawana jest za “innowacyjną technologię w dziedzinie ochrony morskiego środowiska naturalnego, która została przedstawiona po 1 stycznia 2014 roku”. Jury wybrało przebudowę statku Stena Germanica i uzasadniło swoją decyzję tym, że jest to trzecia silna alternatywa, która ma szansę rozwoju w zrównoważonym transporcie w strefach SECA (skrót od: Sulphur Emission Control Areas), do których zaliczany jest obszar Morza Bałtyckiego i Morza Północnego. Jednostka Stena Germanica obsługująca linię Göteborg - Kilonia, jest właśnie przebudowywana w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA. Olbrzymi, 240-metrowy prom pasażersko-samochodowy Stena Germanica będzie pierwszym na świecie promem napędzanym metanolem.
|
„Oczywiście jesteśmy zachwyceni, że podczas tegorocznej edycji nagród Geen Ship Technology jury uznało nasz projekt przebudowy statku Stena Germanica za najlepszy w branży. To projekt ważny zarówno dla nas jako firmy, ale też dla całej żeglugi, ponieważ w dłuższej perspektywie potrzebujemy zrównoważonych paliw alternatywnych, aby utrzymać konkurencyjność. Bardzo dziękujemy naszym partnerom Wärtsilä, Methanex, portom w Göteborgu i Kilonii " - powiedział Carl-Johan Hagman, dyrektor zarządzający koncernu Stena Line.
Metoda adaptacji silników statkowych do nowego paliwa została opracowana przez firmy Wärtsilä oraz Stena Teknik (firma z grupy Stena Sphere, do której należy też koncern promowy Stena Line). Silniki statku Stena Germanica będą zasilane metanolem jako paliwem głównym oraz MGO (Marine Gas Oil) – wykorzystywanym dodatkowo. Całkowity koszt projektu wynosi około 22 mln euro, a przedsięwzięcie finansowo wspierane jest przez unijny projekt „Autostrady Morskie".
W skład jury, które wybrało zwycięski projekt, weszli: Mark Cameron (Dyrektor Operacyjny, Ardmore Shipping), Craig Eason (zastępca redaktora naczelnego, Lloyds List), Kapitan Wolfram Guntermann (dyrektor do spraw środowiska i zarządzania flotą w Hapag-Lloyd AG) oraz Niels Björn Mortensen (Dyrektor Obsługi Prawnej, Maersk Maritime Technology).
Innymi nominowanymi byli GAC (EnvironHull for HullWiper), NAPA i ClassNK (GREEN Monitoring and GREEN Optimisation) and MAN Diesel & Turbo.
Więcej informacji o nagrodzie można uzyskać odwiedzając stronę www.greenshiptechnology.com
Metanol:
Czysty metanol jest bezbarwnym biodegradowalnym paliwem, które można wytwarzać z gazu naturalnego, węgla, biomasy albo nawet CO2. Metanol odgrywa kluczową rolę w sektorze energetycznym będąc paliwem zarówno przyjaznym dla środowiska jak i efektywnym kosztowo. Dzięki użyciu metanolu można ograniczyć emisję siarki (SOx) aż o 99%, azotu (NOx) o 60%, cząstek stałych (PM) o 95% a dwutlenku węgla (CO2) o 25% w porównaniu z obecnie używanym paliwem statkowym.
Poniżej znajduje się wywiad z Carlem-Johanem Hagmanem, dyrektorem generalnym Stena Line. Film (w jęz. angielskim, polskie napisy) zawiera zdjęcia z przebudowy promu odbywającej się w Gdańskiej Stoczni „Remontowa”: https://www.youtube.com/watch?v=he7kFq0Ss4I oraz film (w jęz. angielskim, polskie napisy) na temat całego projektu przebudowy promu Stena Germanica: https://www.youtube.com/watch?v=O5RUsWi8Ws8
Nadesłał:
konkretpr
|