Konserwacja maszyn budowlanych przed zimą


Konserwacja maszyn budowlanych przed zimą
2018-12-03
Pod koniec jesieni zapotrzebowanie na prace budowlane i remontowe wykonywane na świeżym powietrzu znacząco spada. Dla wielu firm budowlanych końcówka sezonu jest doskonałym momentem, aby zadbać o stan techniczny maszyn budowlanych. Na co warto zwrócić szczególną uwagę podczas przeglądu?

Dobrze nasmarowany silnik zimy się nie boi

Przeczytaj również:

Dokonując przeglądu maszyny szczególną uwagę warto zwrócić na kilka istotnych aspektów dotyczących silnika. Należą do nich wymiana oleju silnikowego zgodnie z zaleceniami producenta oraz dobór odpowiedniego środka smarnego. Obecnie właściciele i operatorzy maszyn budowlanych mają do dyspozycji całą gamę różnorodnych olejów silnikowych. Jaki wybrać? Najlepiej sprawdzają się produkty półsyntetyczne i syntetyczne, które wykorzystują syntetyczne bazy olejowe, powstałe w wyniku syntezy chemicznej. Cechuje je bardzo dobra charakterystyka niskotemperaturowa i większa czystość, a także wyższa jakość w porównaniu z konwencjonalnymi olejami mineralnymi. Oleje syntetyczne oraz półsyntetyczne lepiej sprawdzają się podczas pracy w ciężkich warunkach, przy niskich temperaturach oraz przy dużych obciążeniach.

 

Dobrym przykładem olejów silnikowych, które mają znaczną przewagę nad produktami mineralnymi są Shell Rimula R6 M i Shell Rimula R6 LM. Shell Rimula R6 M to w pełni syntetyczny olej silnikowy zapewniający wysoce elastyczną ochronę, obniżający koszty poprzez wydłużenie przebiegów, zabezpieczenie przed zużyciem i osadami. Produkt jest odpowiedni dla silników spełniających normy emisji spalin Euro 4 i Euro 5 nie wyposażonych w filtr cząstek stałych. Olej Shell Rimula R6 LM zawiera pakiet dodatków niskopopiołowych low-SAPS oraz unikalny pakiet dodatków przeciwzużyciowych. Ochronne działanie jest dodatkowo wzmocnione przez zastosowaniu syntetycznego oleju bazowego. Dzięki temu możliwe jest wydłużenie interwałów wymiany, zapewnienie doskonałej ochrony oraz czystości silnika. Innymi olejami do silników maszyn budowlanych, zaprojektowanymi tak, aby zapewnić ochronę w pełnym zakresie temperatur i ciśnień występujących w nowoczesnych silnikach są Shell Rimula R5 LE oraz Shell Rimula R5 E. Półsyntetyczne środki smarne bazują na unikatowej technologii, dzięki której ich właściwości fizyczne i chemiczne dostosowują się do zmieniających się warunków pracy jednostki napędowej. Połączenie syntetycznych olejów bazowych z zaawansowanymi zestawami dodatków ma kluczowe znaczenie dla ochrony silników w niskich temperaturach.

 

Sprawny układ hydrauliczny

Newralgicznym punktem maszyn budowlanych jest także hydraulika. Największym wrogiem układów hydraulicznych są zanieczyszczenia, które przyspieszają degradację oleju, zużycie mechaniczne podzespołów oraz tworzenie się szlamów i blokadę filtrów. Dlatego warto sprawdzić czystość układów hydraulicznych oraz wymienić filtry i olej. Dla wydajnej i bezawaryjnej pracy maszyn, kluczowy jest dobór odpowiedniego oleju hydraulicznego. Produktem, który pozwala przedłużyć żywotność układów hydraulicznych, nawet w najcięższych, zimowych warunkach pracy, jest Shell Tellus S2 VX. Środek smarny wykorzystuje formułę oleju bazowego Grupy II, który pozwala na wydłużenie czasu pracy oleju. Jego formułę opracowano tak, by utrzymywał lepkość i osiągi przy dużym obciążeniu mechanicznym oraz w szerokim zakresie temperatur i cisnień panujących w układzie. Jest dostosowany szczególnie do potrzeb urządzeń mobilnych, jak np. koparki czy dźwigi. Shell Tellus S2 VX to odpowiedź  także na rosnące wymagania w zakresie wydajności pracy maszyn i urządzeń. Ograniczenie degradacji oleju pomaga zwiększyć jego żywotność i skrócić czas przestojów. Osiąga nawet dwa razy dłuższą odporność w teście na utlenianie w porównaniu do Shell Tellus S2 V, tym samym trzykrotnie przekraczając przyjęte w branży minimum[1]. Ponadto, jego wyjątkowa stabilność termiczna zapewnia długą trwałość i dobrą ochronę przed tworzeniem się szlamu.

 

,,Nowoczesne maszyny budowlane pracują w trudnych warunkach, dlatego ważne jest, aby olej silnikowy czy hydrauliczny zachowywał swoje parametry przez cały oczekiwany okres eksploatacji. Tanie produkty smarne niskiej jakości mogą tracić wymagane właściwości już po krótkim czasie pracy, a co za tym idzie przyczyniać się do awarii maszyn. Odpowiednio dobrane oleje wysokiej jakości oraz ich eksploatacja zgodnie z zaleceniami producentów zapewniają dłuższe okresy między wymianami, lepszą ochronę przed zużyciem oraz cechują się bardziej stabilnym utrzymaniem parametrów w trakcie pracy. Dlatego nie opłaca się wybierać środków smarnych jedynie na podstawie najniższej ceny za litr” – powiedział Robert Gałkowski, ekspert techniczny Shell Polska.

 

Sprawna flota maszyn ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego i terminowego przebiegu prac budowlanych. Niezaplanowany przestój spowodowany awarią sprzętu może wiązać się z wysokimi kosztami związanymi z naprawami, częściami zamiennymi, opłatami za wynajęcie urządzeń zastępczych, a nawet karami za niedotrzymanie terminów wykonania robót. Przeglądy techniczne oraz naprawy przeprowadzane po zakończeniu wysokiego sezonu nie generują dużych strat spowodowanych przestojami w pracy – dlatego koniec jesieni jest doskonałym momentem na skontrolowanie stanu floty. Warto pamiętać, że im większą waga zostanie przyłożona do sezonowej kontroli maszyn budowlanych, tym lepiej i mniej awaryjnie będą one pracować przez cały rok.

 



[1]Według testu ASTM D 943: dwa razy dłuższa odporność niż Shell Tellus S2 V i trzy razy dłuższa niż typowe limity przyjęte w branży i przez producentów OEM.



Nadesłał:

ConTrust
http://contrust.pl

Wasze komentarze (0):


Twój podpis:
System komentarzy dostarcza serwis eGadki.pl